Model eActros LongHaul, nákladní vozidlo pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem, bude v expozici divize Mercedes-Benz Trucks hvězdou letošního veletrhu IAA Transportation, který se uskuteční v září v Hannoveru. Výrobce informoval o vývoji elektricky poháněného nákladního vozidla s celkovou hmotností 40 tun v roce 2020 a přesně o dva roky později představuje první „koncepční prototyp“. Na IAA vystavený eActros LongHaul poskytne výhled na designový styl sériově vyráběného vozidla. Tahač bude navíc součástí zkušební flotily vozidel eActros LongHaul. První prototypy již absolvují intenzivní interní testy a už v letošním roce bude eActros LongHaul testován také na veřejných silnicích. V příštím roce navíc začnou testy prototypů v téměř sériové podobě u zákazníků. Elektricky poháněné nákladní vozidlo by mělo být podle plánů připraveno na zahájení sériové výroby v roce 2024. Model eActros LongHaul ujede na jedno nabití akumulátorů cca 500 kilometrů. U elektricky poháněného nákladního vozidla bude možné využívat vysokovýkonné doplňování elektrické energie – tzv. megawattové nabíjení.
Kromě modelu eActros LongHaul představí Mercedes-Benz Trucks na IAA další nová nákladní vozidla s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Již od října 2021 sjíždějí z montážní linky výrobního závodu Wörth vozidla eActros pro těžkou rozvážkovou dopravu. V červenci bude následovat eEconic pro komunální služby. Cílem divize Mercedes-Benz Trucks je zvýšit v Evropě do roku 2030 podíl nových vozidel s neutrální bilancí lokálních emisí CO2 na více než 50 procent.
Karin Rådströmová, předsedkyně představenstva divize Mercedes-Benz Trucks, k tomu říká: „Elektrifikace těžké dálkové dopravy je dalším milníkem na cestě k nákladní dopravě s neutrální bilancí emisí CO2. Model eActros LongHaul bude pro naše zákazníky ekonomicky výhodný i jako vozidlo s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů. Se svým týmem se již těším na září, kdy toto inovativní nákladní vozidlo představíme našim zákazníkům a veřejnosti.“
Divize Mercedes-Benz Trucks zveřejnila v rámci své komunikace před veletrhem IAA první upoutávkové snímky koncepčního prototypu eActros LongHaul a oznámila další technické specifikace plánované pro sériově vyráběnou verzi. V modelu eActros LongHaul naleznou uplatnění sady akumulátorů s technologií lithium-železo-fosfátových akumulátorových článků (LFP), které se vyznačují především dlouhou životností a vyšší využitelnou energetickou kapacitou. Akumulátory lze nabít z 20 na 80 procent za výrazně méně než 30 minut z nabíjecího stojanu s výkonem cca 1 MW. Dlouhý dojezd na jedno nabití akumulátorů ve spojení s megawattovým nabíjením umožní dosahovat celkových dojezdů na úrovni konvenčních nákladních vozidel. Díky tomu bude možné vozidla používat i ve dvousměnném provozu. Pohon vozidla se navíc vyznačuje mimořádně vyváženými vlastnostmi. Výsledkem je velmi příjemná jízda. Model eActros LongHaul kromě toho disponuje velkým počtem bezpečnostních inovací. Divize Mercedes-Benz Trucks založila svůj koncept dálkové dopravy s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů na nabídce komplexního řešení dopravy včetně automobilové techniky, poradenství, nabíjecí infrastruktury a služeb. Model eActros LongHaul se tak má pro zákazníky stát výhodnou volbou z hledisek ziskovosti, trvalé udržitelnosti a spolehlivosti.
Výhody modelu Mercedes-Benz eActros LongHaul
Elektrické pohony napájené z akumulátorů vykazují mezi alternativními pohony nejvyšší účinnost. Model eActros LongHaul s výhradně elektrickým pohonem, který získává elektrickou energii z akumulátorů, proto nabízí vysokou úroveň energetické hospodárnosti. Dopravcům, kteří budou eActros LongHaul používat pro zamýšlené druhy provozu, to přinese významné ekonomické výhody.
Velká část vozidel provozovaných dopravci v dálkové dopravě beztak nevyžaduje na základě absolvovaných tras delší dojezd než cca 500 km, který eActros LongHaul umožní na jedno nabití. V závislosti na konkrétní situaci je nutnost delšího dojezdu navíc limitována legislativními požadavky na dobu souvislého řízení nákladního vozidla jedním řidičem. Například řidiči nákladních vozidel v EU si musejí udělat přestávku k odpočinku dlouhou nejméně 45 minut nejpozději po 4,5 hodiny strávených za volantem. Během této doby lze doplnit elektrickou energii pro pokračování v jízdě. V pravidelném provozu na plánovatelných trasách a při odpovídajících vzdálenostech a možnostech nabíjení tak eActros LongHaul bude pro dopravce vhodným řešením.
Účast s partnery na výstavbě nabíjecí infrastruktury
Společnosti Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group podepsaly závaznou smlouvu o založení společného podniku zaměřeného na veřejné nabíjení pro dálkovou dopravu. Jeho cílem bude zajistit v Evropě výstavbu a provoz veřejné sítě pro vysokovýkonné nabíjení nákladních vozidel pro těžkou nákladní dopravu a dálkových autobusů. Nabíjecí síť tří partnerů bude v Evropě k dispozici provozovatelům vozových parků nezávisle na značce. Co se týče nabíjení v depech, spolupracuje Mercedes-Benz Trucks se společnostmi Siemens Smart Infrastructure a ENGIE.
Daimler Truck se kromě toho podílí na projektu HoLa („Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr“ – vysokovýkonné nabíjení nákladních vozidel pro dálkovou dopravu). Cílem projektu pod záštitou VDA je plánování, výstavba a provozování specifické infrastruktury pro vysokovýkonné nabíjení nákladních vozidel pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem. Ve čtyřech lokalitách v Německu vzniknou vždy dvě vysokovýkonné nabíjecí přípojky se systémem MCS (Megawatt Charging System), které budou prakticky testovány v reálných podmínkách. Na projektu se podílí konsorcium různých partnerů z průmyslu a výzkumu.
Konečný cíl: Nákladní silniční doprava s neutrální bilancí emisí CO2 do roku 2050
Daimler Truck má ambici nabízet nejpozději od roku 2039 v Evropě, Japonsku a Severní Americe už jen nová vozidla s neutrální bilancí emisí CO2 vznikajících při jejich provozu („tank-to-wheel“). Již od roku 2018, resp. 2021 jsou sériově vyráběny modely Mercedes-Benz eCitaro a Mercedes-Benz eActros s akumulátorovým elektrickým pohonem. V letošním roce budou následovat Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter a Freightliner eCascadia. Další vozidla s neutrální bilancí lokálních emisí CO2 jsou již plánována. Od druhé poloviny tohoto desetiletí hodlá společnost rozšířit svou nabídkou také o sériově vyráběná vozidla poháněná palivovými články na vodík. Konečným cílem je nákladní silniční doprava s neutrální bilancí emisí CO2 do roku 2050.